Wednesday, September 23, 2015

Sayang....

Nah harini, memang sesi meluahkan perasaan. Kau tahu tak? Masih ada seribu satu perasaan lagi yg tak terungkap. Aku tak tahu mcm mana nak luahkan, sebab aku sendiri tak faham apa yg aku rasa sekarang. Sekejap happy, sekejap sedih. Aku nak menangis pun tak tahu pasal apa, tapi aku memang selalu cuba untuk happy kan diri sendiri dan orang lain. Aku cuba nak buat everything are just fine. Sebab kadang aku rimas dgn situasi yg amat menyakitkan hati. Ya, aku hidup mungkin tak selama orang lain. Tapi pengalaman mendewasakan kita. Banyak hal yg aku dah alami, and ada yg sama mcam situasi orang lain. Sampai ada yg rasa sakit tak terungkap rasa sakitnya. Kadang rasa mcam nak menjerit sekuat hati, sebab terlalu banyak dugaan yg menimpa. Apapun aku cuba sabar, sebab Allah dah rancang yg terbaik untuk semua umatNya. Aku kena percaya pada takdir, dan aku cuma ada Allah yg selalu dapat membantu. Cuma kita semua tak tahu cepat atau lambat. Maka, terus bersabar dan jangan pernah putus asa.

Seriously, aku sayang sorang insan ni. Sayang tak terkata. Aku tahu, aku kenal dia tak terlalu lama. Tapi dia bermakna untuk aku, dan dia dah mcam sebahagian daripada family aku. Dia baik sangat dgn family aku, aku dgn dia pun mcam dah serasi sangat. Cuma kadang kitaorang tak faham antara satu sama lain. Dia susah nak faham hati aku, and aku pun susah nak faham hati dia. Selalu bergaduh, lepastu baik. Mcam tu lah selalunya, memang penat sangat tanggung rasa hati ni. Sampai aku pun tak tahu nak buat apalagi, buntu. Makin hari aku makin susah nak faham dia. Kau tahu sebab apa? Sebab dia kejap baik, kejap tak. Ada waktu dia baik, baik sangat. Ada waktu tak kena, memang dia marah sangat sampai itu ini aku buat semua salah. Kadang bila dia marah, aku gelak je. Haha kenapa? Sebab aku rasa, aku dah cukup kenal dgn perangai dia. Memang dia marah, tapi aku tak boleh tahan tengok muka dia. Buat aku geli hati, so kadang aku takdalah rasa takut sangat. Tapi aku tahu bila dia marah then aku gelak, nampak mcam rude kan. Nanti aku ketawa sikit, pastu aku diamlah. Nanti aku buat buat pekakkan telinga je, sebab nanti dia senyaplah. Cuma nak pujuk dia, memang susah. Aku suka tengok bila dia merajuk, sebab muka dia kalah muka aku merajuk. Siap bermuncung, dpat imagine tak? Ya, aku kenal manja dia. Sebab tu kelakar. 

Aku memang susah nak lepaskan dia. Bukan aku tak nak cari lain, tapi aku rasa cukuplah ada dia. Aku suka jaga dia, even dia susah nak difahami. Aku dah malas nak restart balik untuk kenal dgn orang baru nanti. Sebab yelah, kena ambil masa yg lama untuk kenal orang baru tu sebetul betulnya. Tapi tulah, dia tak faham apa aku rasa. Aku redha. Aku memang ramai kawan, lelaki atau perempuan. Sebab diorang pun kadang ada waktu aku susah senang. Kadang aku takda tempat mengadu, sebab beban yg tak terpikul. Aku tak boleh nak tahan sebak, thats why aku share sebab nak minta pendapat dan semangat. Tapi sedihnya, dia kata aku ni suka bercerita. Sedih weh, sumpah sedih. Aku cuma mampu jawab dalam hati, yg dia tak pernah tahu apa yg menimpa aku belakang dia. Tak semua tentang aku yg dia tahu, sebab aku tak nak dia pikul beban aku sama. Susah sakit aku, tak semua aku mengadu dgn dia. Aku takut, masalah aku jadi masalah untuk dia juga. Aku nak dia kejar masa depan dia, untuk family dia. Aku nak tengok dia berjaya dunia dan akhirat. Aku fikir, mana masalah yg aku mampu tanggung, biarlah aku cuba selesaikan sendiri. Aku cuba tknak susahkan dia. Kesana kesini, kadang aku sorang sorang. Entahlah, aku rasa aku letih dgn permainan duniawi. Sebab aku tahu, sekalipun aku luahkan apa yg aku rasa dekat orang, orang tetap takkan rasa sama dgn apa yg aku rasa.

Sekarang sunyi rasanya malam Aidiladha ni. Biasanya, non stop kitaorang contact. Laju je whatsapp, mcam mcam tanya. Jauh sikit je rindu, sikit sikit je nak jumpa. Tak boleh renggang, mcam pipit dgn enggang. Aku rindu situasi yg dulu. Kalau boleh dalam sehari, berpuluh kali aku nak cakap yg aku rindu semua situasi yg dulu. Bila aku teringat, aku menangis. Nampak mcam takda life, memang. Tapi apa aku boleh buat? Aku berdoa, sambil menangis. Menjerit jerit rasanya dalam hati ni, tak tahu apa nak cakap. Aku nak dia ada sebelah aku, dengar apa yg aku nak sampaikan. Kadang kadang aku rasa dunia ni mcam tak adil. Aku tak tahu besar apa dosa aku dekat dia, sampai dia buat aku rasa mcam ni. Aku tak boleh terima hakikat, dia buat aku dalam situasi mcam ni. Come on, dulu dia kata dia takkan berubah. Dia kata, dia akan bahagiakan aku. Weh, aku ingat semua setiap lafaz janji yg dia ucap untuk aku. Depan aku, depan aku, depan aku. Dia lafazkan dgn penuh keyakinan, sampai aku tersenyum sendiri. Kau rasa tak apa aku rasa sekarang? Sedih, tak terungkap sebak dalam hati aku sekarang ni. Aku asyik terkenangkan waktu dia selalu happy kan aku dulu. Aku rindu, aku ingat semua nada alunan suara dia berbual dgn aku. Gelak tawa dia, senyum manja dia, gurau senda dia, semuanya. Tak dapat digantikan dgn kenangan lain, terlalu banyak kenangan yg dia tinggalkan untuk aku. Aku tahu manusia cepat berubah, tapi kenapa mesti aku? Aku ikhlas sayangkan dia, aku dah cuba sedaya upaya aku untuk jaga hati dia. Sepanjang aku dgn dia, takda yg dapat gantikan dia disamping aku. Aku nak dia dan bukan lelaki lain. Bila aku keluar dgn orang lain, aku rasa dia sedang perhatikan aku. Perbualan dan segala gurauan takkan jadi sama mcam aku dgn dia. Dia tak faham ke apa aku rasa? Please Allah, I'm begging you. Sampaikan lah salam rindu aku pada dia, dan bukakan lah mata hati dia. Terangkan lah hati dia, biar dia nampak segala galanya ya Allah...

Tiap kali jumpa, aku suka menyanyi bila dua dua tengah diam. Tujuan aku nyanyi sebenarnya nak dia ingat lagu lagu yg aku nyanyi. Supaya bila rindu, dia ingat yg aku selalu nyanyi untuk dia. Pernah ada waktu tu aku nyanyi lagu Janji by Akim. Part "Aku akan selalu menjaga dan mencintaimu. Aku janji padamu takkan menduakan mu..." tiba tiba dia kata "yeke?" aku jawablah ya. Aku suka bila dia sakat apa aku cakap. Aku pula suka jadi speaker untuk telinga dia. Bila jumpa je, aku suka bebel kat dia. Sampai one day, dia letak nama aku dkat contact "Senah Bebel" agak kurang hasam, tapi kelakar. Bila aku marah, aku akan bising je kat telinga dia. Dia mesti kata "Dah lah tu bby, tak penat ke? Asyik bebel je haih" aku dengar je dia cakap mcamtu, aku terus ketawa. Aku suka bila dia ambil hati aku. Paling tak boleh lupa bila tiap kali jumpa, dia mesti suruh tarik jari dia. Dah jadi kebiasaan mcam tu. Lepastu, dia pula tarik jari aku. Bila aku ngantuk, aku sandar dekat bahu dia terus boleh terlelap. Lena. Aku tak tahu apa istimewanya bahu dia, tapi aku suka. Bahu dia selalu jadi tempat aku bersandar bila sedih, bila rasa sunyi. Lepastu slow slow airmata menitis. Entahlah, aku cuma tak dapat nak luahkan mcam mana besarnya sayang aku dekat dia. Aku belum bersedia nak tengok dia dgn orang lain. Aku selalu terbayangkan kalau satu hari nanti, aku ternampak dia dgn pengganti aku. Sumpah, mesti akulah perempuan pertama yg akan menangis tersedu sedu. Aku tak tahu sama ada dia peduli atau tak dgn apa yg aku rasa. Cuma selagi aku masih sayangkan dia, inshaAllah takkan ada yg baru. Aku tak sedia lagi nak cari yg baru, sbb setiap orang berlainan cara. Aku takut kalau aku tak mampu. Sebab cukuplah, seluruh daya aku dah digunakan untuk dia. Aku letih nak mulakan perjalanan aku dgn orang yg baru kenal aku. Biarlah lepasni kalau ada jodoh, kahwin terus. Aku tak nak fikir apa apa dah, hati aku sakit sangat.

Sekarang kawanlah yg jadi tempat aku menumpang kasih, tempat gembirakan hati. Tapi tipulah kalau aku tak rindukan dia. Kalau Allah mengizinkan dia balik ke pangkuan aku mcam dulu, serious weh ada banyak benda aku nak cerita dgn dia. Aku tak pernah puas habiskan waktu aku dgn dia. Aku rasa mcam nak duduk serumah cepat cepat, nak berborak je dgn dia. Tapi bila angan-angan aku terlalu tinggi, aku terus teringat apa yg dia pernah cakap dekat aku. Lepastu, aku terus down. Aku sebak bila tiap kali apa yg dia cakap tu, menghancurkan impian aku. Mungkin dia tak tahu atau tak perasaan, aku ada simpan impian yg tinggi dgn dia. Nak tahu apa? Sini je aku share, tapi diam diam jelah. Nah, aku nak jadi yg halal untuk dia. Ya aku tahu, aku tak tahu apa yg dia rasa tentang aku. Tapi tulah, aku nak sangat jadi isteri dia. Aku nak tebus balik semua cacat cela aku selama menjaga dia. Aku nak sangat jaga makan minum dia, sakit dia, tidur bangun dia, semua lah. Walaupun dia selalu marah marah tak kena tempat, tak kena masa, tapi aku tetap sayangkan dia. Bila dia marah, aku rasa tak takut sebab aku rasa dah serasi dgn dia. Aku rasa mcam takda apa yg aku nak takutkan bila dia marah, sebab family kitaorang pun kenal antara satu sama lain. Tapi aku tahu, dia takkan fikir sama mcam apa yg aku fikir. Haih ada bnyak lagi benda yg aku simpan dalam hati aku, yg aku tak yakin nak luahkan. Aku cuma nak tengok sejauh mana dia mampu tunaikan janji dan tanggungjawab dia dgn aku. Aku sedar, aku memang banyak mencarut bila dgn dia. Peliknya, hati aku masih sama dan tak pernah berubah. Aku redha kalau Allah tak mengizinkan. Cuma, janganlah sekarang. Biarlah bila aku dah kuat sikit untuk hadap semua, barulah semua tu bermula. Biarlah aku dah takda dekat sini dan jauh dari pandangan dia. Sebab aku tak kuat nak tengok dia bahagia tanpa aku, serious boleh buat rasa hati mati. 

Kalau dia baca semua ni, aku cuma nak dia tahu yg aku rindukan dia, rindu sangat. Aku rindu nak dengar dia panggil aku "sayang." Tak pernah rasanya dia tak ajak aku jumpa, tak ajak aku oncall. Tiap kali sebelum tidur, tak kiralah mcam mana sekalipun, dia tetap akan suruh temankan dia tidur. Kalau tak teman dia tidur, dia yg akan teman aku tidur. Sambil aku tidur, kadang kadang dia berbual sorang takpun dia main game. Sebelum aku tidur, dia mesti wish "Good night sayang, iloveyou imissyou ineedyou... sweet dream. Dah, tidur eh." Aku rindu semua tu. Sekarang tiap kali sebelum tidur, aku mesti tengok gambar dia dulu. Sambil tengok, sambil wish diri sendiri. Kadang sampai menangis tengok gambar dia. Sebak, terlalu rindu! Tapi aku tak tahu nak luahkan pada siapa, sbb aku pasti takkan ada sorang pun yg faham. Yg aku harapkan sekarang, hati dia masih untuk aku dan bukan orang lain. Aku takut kalau dia dah bencikan aku, hinanya. Cuma aku nak tengok dia bahagia, dan terus ketawa lagi. Aku hargai tiap pengorbanan dia. Dia terlalu baik untuk aku, yg buatkan aku tak dapat nak cari pengganti dia. Dia dah mcam tunang aku, mcam suami aku sendiri. Pergi mana mana mesti dgn dia. Dia jaga aku waktu sakit, dia hantar pergi klinik sampai sanggup tinggal class, dia hantar makanan bila aku dekat tempat kerja, dia ambil aku balik kerja, dia bawa aku jalan jalan, dia belikan ubat, suapkan makan, ya Allah mcam mcam lah. Sayang, sebab tu aku sayang sngat weh. Mungkin Allah nak hati kami berehat buat sementara, biar dua dua reda. Aku harapkan mcamtu, dan tak lebih. Sekarang aku banyak fikir pasal dia, tapi kadang kadang aku cuba tak nak serabutkan fikiran aku sendiri. Aku takut kalau dia tak fikirkan aku, cuma aku je yg fikirkan dia. Hati orang kita tak boleh baca. Tapi dari reaksi, kita boleh faham sikit sikit juga. Aku harap Allah sentiasa lindungi dia. Aku tak nak dengar dia accident lagi. Cukuplah, aku tak kuat tengok dia sakit. Aku nak dia sihat, aku suka bila dia ceria. Dia lah idola aku satu satunya tak pernah terganti. Sebabnya aku gelarkan dia idola, sebab dia mampu buat apa je untuk aku. Dia antara satu dalam ramai ramai yg pernah singgah dalam hidup aku. Sayang aku dkt dia, tak sama mcam aku sayang orang orang sebelum dia. Biarpun dia tak sempurna, tapi cukuplah dia ada depan mata aku. Aku cuma berharap, dia masih ingat waktu awalnya dia jadikan aku gf dia. Aku nak dia tahu, bermaknanya dia dalam hidup aku. Aku nak dia tahu, aku tak pernah mengalah dalam menjaga dia. Cuma itu, ya Allah. Last, aku rindu dia sangat. Sayang kali sejuta! Terima kasih, sayang.

Syafiq Azhar, on my mind ♥